• Dela på Facebookdela på TwitterCommentShare på RedditShare på PinterestEmail
  • Print 2 januari 2014

    Visste du att träd har sina egna nyårsfirande? Det stämmer! Det kallas TU (den 15: e) B'Shvat. [TU representerar de hebreiska bokstäverna ט (tet) och ו (vov) som Numerica ... lly är 9 +6, vilket motsvarar 15. I det forntida Israel, träd var en viktig del av marken. De gav näring, skugga, bränsle och material för att bygga. I dag ser vi ofta dem bara som dekorativa och tar dem för givna. Denna dag påminner om de starka rötter mellan vårt folk och vår Land.TU B'Shvat nämns mer än två tusen år sedan. Två Sages, Shammai och Hillel, hävdade till och med att det är lämpligt datum. Kom ihåg: denna dag inte nämns i Skriften, så någon var tvungen att bestämma. Men, hur du väljer ett nationellt födelsedag för träd? Shammai valt den 1 Shvat. Hillel föredrog den 15: ei månaden. Talmud förklarar: Shammai datum är när de flesta av årets regn hade redan fallit. Hillel dag är när träden faktiskt blossom.As med allt annat judiskt, det finns mer än möter ögat. Shammai fokuserar på möjligheter, Hillel på själva. Vid början av varje judiska månaden (Rosh Chodesh), är månen nästan osynlig, men det har potential. Femton dagar senare månen når sin största verklig storlek. Shammai nyår memorializes regnet potentiella fruktodling. Hillel fördröjer det nya året tills träden verkligen blomma ut. Shammai och Hillel representerar mer än jordbruks milstolpar. De innehåller ämnen som är relevanta för varje människa, potentialen kontra actual.During den första veckan av skapelsen, solen och månen var lika. När Gd påbjöd att den minskar (Chulin 60b), betyder det inte i storlek, (det var alltid mindre). Istället, varje månad skulle lida oändlig vaxning och avtagande. På Rosh Chodesh ett försoningsoffer för månens minskad resning fördes till templet. Detta är betydelsefullt. Vi behöver försoning för att inte uppfylla vår potential, en brist symboliseras av månen. Människans utmaning är att maximera sin potential.When Gd dök först till Moses, sade han, "Moshe Moshe." I motsats till "AbrahamlAbraham" och "JacoblJacob", där en linje dras i Torah mellan de två namnen, det finns ingen linje mellan Moshes. Det första namnet syftar på den perfekta personen, fortfarande i himlen, hänvisar hans potential, medan den andra till den person som fastnat i den här världen. Endast Moshe insåg sin fulla potential, så att ingen linje delas mellan de två omnämnanden av hans name.Moshe unika förmåga att nå sin potential berodde på hans enastående ödmjukhet. Det är därför han, inte Abraham och Jakob, förde Tora till judarna. Hillel var ökänt ödmjuk. Det är därför han är bestämmer själva judiska law.Shammai var skarpare, (Yevamos 14a) och hade större potential, men i verkligheten Hillel var större. Varje person kan vara så rättfärdig som Moses. (Rambam) Detta innebär att varje person kan nå sin fulla potential. Som Chasidic mästare Reb Zusha sagt, vi är var svars för standarden på vår egen potential - inte mer, men inte less.That bara Moshe insåg sin fulla potential ska själv vara ödmjuka. Denna Shvat vi ska förnya våra ansträngningar för att begränsa den linje som skiljer vår verklighet från potential.


 Tillbaka